پس از طی مراحل مختلف انجام پایاننامه ارشد و دکتری و مشخص شدن فصلها و تیترهای اصلی و فرعی و بارگذاری شکلها و جدولها و نمودارهای پژوهش نوبت به تنظیم فهرست جداگانه برای هر یک از این محتواها میرسد، اما نحوه نوشتن فهرست مطالب یا نحوه نوشتن فهرست شکلها یا نحوه نوشتن فهرست نمودارها روش استاندارد و مشخصی دارد که لازم است بر اساس آن فهرستنویسی انجام شود. بنابراین بهتر است دانشجویان این روش را با همه نکات و اصول مهم آن بیاموزند تا به کمک آن بهسرعت فهرستهای مختلف پایاننامهشان را تهیه و تنظیم کنند.
ما در این مطلب سعی کردهایم به سادهترین شکل نحوه نوشتن فهرست مطالب و نحوه نوشتن فهرست شکلها و همچنین نحوه نوشتن فهرست نمودارها را به شما آموزش دهیم.
مراحل نوشتن فهرست مطالب
گرچه فهرستنویسی در ظاهر دشوار به نظر میرسد، اما این کار در برنامه ورد (Word) به صورت خودکار و بهسادگی امکانپذیر است و فقط باید نحوه نوشتن فهرست مطالب را یاد بگیرید و مراحلش را به ترتیب طی کنید. در واقع، اگر دانشجویی بر برنامه ورد مسلط باشد، نوشتن فهرست هر مطلبی برایش بسیار ساده خواهد بود.
در فهرستنویسی به صورت خودکار به ترتیب زیر عمل کنید:
1. استایل تیترهای اصلی و فرعی را مشخص کنید تا مطالب خود را به شکل منظم و یکدست فهرستبندی کنید؛ برای این کار در منوی استایلها (Styles) میتوانید روی Heading1 و Heading2 کلیک کنید و modify را انتخاب کنید تا بتوانید نوع فونت و اندازه تیترهای اصلی و فرعی را تعریف و تنظیم کنید. دقت کنید که در این کار باید شیوهنامه دانشگاه محل تحصیلتان را در نظر بگیرید. همچنین اگر تیترهای فرعیتری هم دارید میتوانید Heading3 و حتی هدینگهای بیشتری تعریف کنید. آنگاه تیترها را یک به یک انتخاب و بر اساس نوع تیتر روی Heading متناسب با آن کلیک کنید تا ساختار تیترهای متن پایاننامه شما منظم و یکدست شوند؛ یعنی برای تیترهای اصلی استایل Heading1، برای تیترهای فرعی Heading2 و برای تیترهای فرعیتر Heading3 را انتخاب کنید.
2. برای نمودارها و جدولهای پایاننامهتان کپشن (Caption) تعریف کنید تا برایشان فهرست بنویسید و ضمنا اگر تعدادشان کم یا زیاد شد، بتوانید بهراحتی فهرستشان را بهروز کنید؛ برای تهیه فهرست جداول و نمودارها در متن دو روش وجود دارد: شما هم میتوانید روی نمودار یا جدول مد نظرتان کلیک راست کنید و گزینه insert caption را انتخاب کنید و هم در سربرگ References روی گزینه insert caption کلیک کنید و در پنجره Caption از قسمت Lable برچسب نمودار یا جدول را انتخاب و سایر تنظیمات مربوط به کپشن و نام و شماره نمودار و محل آن (بالا یا زیر نمودار) را تنظیم کنید.
3. یک صفحه خالی برای فهرست ایجاد کنید؛ برای این کار باید به ابتدای نخستین کلمه صفحهای بروید که میخواهید قبل از آن برای مطالبتان فهرست بنویسید. سپس در کادر بالای صفحه در قسمت Layout روی Breaks کلیک و بعد هم کلمه Page را انتخاب کنید تا یک صفحه جدید خالی اضافه شود. حالا در بالای صفحه جدید سفید در منوی References روی گزینه table of contents و بعد automatic table1 کلیک کنید. سپس تنظیمات تکمیلی را به سلیقه خود و با کمک سربرگ Home انجام دهید؛ برای مثال، به طور پیشفرض فهرست به صورت چپچین خواهد بود که در منوی بالای صفحه باید در سربرگ Homeآیکن راستچین را انتخاب کنید تا به چیدمان مورد نظرتان برسید. سپس سایر تنظیمات مانند فونت و سایز را انجام دهید و فراموش نکنید که با کلیک روی کلمه Contents کلمه فهرست را در بالای صفحه تایپ کنید. در این فهرست شماره صفحات مشخص میشود و اگر در مطالب پایاننامه تغییری ایجاد شود، شما میتوانید آن را بهسادگی بهروزرسانی کنید؛ بدین صورت که نخست روی فهرست کلیک کنید و با انتخاب Update table در پنجره جدیدی که باز میشود، گزینه update page numbers only را انتخاب و روی ok کلیک کنید؛ بدین ترتیب فهرست با شماره صفحات جدید چیده میشود. دقت کنید که اگر تغییراتی در تیترها داشتهاید، گزینه Update entire table را انتخاب کنید تا هم تغییرات شماره صفحات و هم تیترهای جدید را در فهرست به صورت خودکار بهروزرسانی کند.
4. یک صفحه خالی برای فهرست نمودارها یا جدولها ایجاد کنید. در سربرگ References گزینه Insert table of figures را انتخاب کنید و در پنجره Table of figures تنظیمات تکمیلی را انجام دهید؛ مثلا حذف یا اضافه کردن شماره صفحهها، راستچین یا چپچین کردن شمارهها، انتخاب خط فاصل بین نام نمودار یا جدول و شماره صفحه آن، حذف یا اضافه کردن برچسب نمودار و شماره آن و….
5. به روش شرح دادهشده در شمارههای بالا برای شکلهای پایاننامهتان نیز فهرست تهیه و تنظیم کنید. نحوه نوشتن فهرست شکلها تفاوتی با نحوه نوشتن فهرست نمودارها یا جدولها ندارد و به همان ترتیب انجام میشود.
موسسه مشاوره مدیک تز برای انجام پایاننامه
با توجه به اینکه نوشتن فهرست با استفاده از برنامه ورد باعث صرفهجویی در زمان میشود و به فهرست مطالب نظم و ترتیب بهتری میدهد، طی یادگیری و اجرای نحوه نوشتن فهرست مطالب یا نحوه نوشتن فهرست شکلها یا نحوه نوشتن فهرست نمودارها به صورت اصولی و استاندارد ممکن است سوالات یا مسائلی برای شما پیش بیاید که نیاز به استفاده از راهنمایی کارشناسان این امر داشته باشید. مشاوران باتجربه و حرفهای موسسه مدیک تز همه روزه و به طور دائم آماده پاسخگویی به محققان و دانشجویان در همه زمینههای پژوهشی و دانشگاهی هستند و تا رفع همه ابهامات و مشکلات پژوهشگران در تمام مراحل انجام پایاننامه همراه و همپای آنها خواهند بود؛ بنابراین در هر مرحله از تحقیقات با هر رشته و گرایش تحصیلی به محض نیاز به مشاوره تخصصی بلافاصله با متخصصان و استادان موسسه مدیک تز ارتباط برقرار کنید و مشاورهای جامع و بهروز دریافت کنید.